• " 'avant-garde' teriminin kökeninin askeri vokabulere ait olduğu iyi bi linir. bu terim, savaş meydanına öncü olarak giren birlikler için kullanı­lırdı ve geriden gelen birliklere güvenli yollar açmak, yeni cepheler oluş­turmak, düşman tuzaklarını temizlemek ve bu amaçlar için ölümü göze al­mak, hatta gerekirse ölmek, yani kendi bireysel varlığını cephe gerisindeki yığınlar için feda etmek, askeri avant-garde'ın tanımlayıcı eylemleriydi.

    te­rimin orijinal içerikleri, sanat alanında mecazî anlamda da olsa büyük ölçüde muhafaza edilmiştir. anahatlarıyla, geleneğin sanatına karşı yürütü­len büyük modern mücadelede ön saflarda çarpışmak, sanatta yenilikler meydana getirmek, yeni estetik ideler yaratmak, geleceğin sanatçılarına ge­leneğin tüm yükünden kurtarılmış yeni bir sanatın ve estetiğin yolunu aç­mak, geleneksel kurumlaşmış sanatın yüksek zirvelerine tırmanabilme im­kânından mahrum bırakılmış kitleleri kendilerini yurtlarında hissedecek­leri yeni eserlerle tanıştırmak; ve bu uğurda, mecazî olarak, belki fiziksel varoluşunu değil ama, estetik varoluşunu veya sanatçı kimliğini tehlikeye atarak yaygın beğeninin onayıyla kendi idam hükmüne boyun eğmek; fakat bunu yaparken nihaî zaferin kendi lehine tecelli edeceğine yürekten sarsıl­maz bir inanç beslemek, kendi zamanının değilse bile gelecek çağın ve ku­şakların bu yeni sanatın veya sanat anlayışının damgasını taşıyacağının bilinciyle hareket etmek; kısaca bugün değilse bile yarın sanat ile hayatın zorla koparılmış bağının yeniden kurulabileceği yönündeki devrimci dü­şünceye tutkuyla sarılmak — işte tüm bunlar estetik bir avant-garde olmak için yerine getirilmesi gereken görevlerdir."

    hünler, hakkı. (2011). estetik'in kısa tarihi: modern kültür ve sanat üzerine felsefi bir araştırma (m. m. zorbay, ed.). doğu batı yayınları. sf.431.

  • "[...] avant-gardistlerin bur­juva toplumsal pratiği karşısında cisimleştirdikleri nefret, olumsuzlama ve red tutumlarının, toplumsal kimlik kaybının yolaçtığı kimlik bunalımı içerisindeki burjuva bireylerinin kendi kendilerinden memnun olmama ha­linin estetik olarak sanata yansıtılmış bir ifadesi olduğu kanısındayız."

    hünler, hakkı. (2011). estetik'in kısa tarihi: modern kültür ve sanat üzerine felsefi bir araştırma (m. m. zorbay, ed.). doğu batı yayınları. sf.447.

  • "kendisini avant-garde diye adlandıran kimse, bir ahmaktır... avant-garde bir hiçtir. "

    luciano berio, çağdaş müzisyen, liberation, november 1983.

    "avant-garsdismin politik ideolojik haklı çıkarım işlevi ve ihtiyacı büyük ölçüde önemini yitirmiştir. muhalif kültür resmi kültür haline gelmiştir ; "devrimci" estetik yenilikler kargaşası pazar tarafından düzene sokuluyor ve /veya büyük ölçüde devlet tarafından sübvanse ediliyor; gözüpeklik, kışkırtma ve kopuş istemi bayağı hale gelmiştir."

    pierre michel menger, eleştirmen, esprit, march 1985.

    "daima deney yapma adına deney yapan insanlar baş belalarıdır! yaptığınız hemen her şeyin deneysel olduğunu göstermeye çalışırsınız; bu kolay bir yoldur, eğer hiç kimsenin hoşuna gitmezse, kendinizi daima deneyin işlemediğini söy­leyerek mazur gösterebilirsiniz... besteciler bugün yeni bir şeyler yapmaya çalı­şarak kendilerini adamakıllı eskitiyorlar... bizim durumumuzda yapılmış ve yapılmakta olanlara tepki göstermek çağdaş müzikte hoşa giden bir fikirdir, ama ya müziğin kendisi? işte onun hoşa gittiğini sanmıyorum. "

    alain daniel, çağdaş müzisyen, restons simples, no.2, january 1986

    "modern sanat olumsuzlama güçlerini kaybetmeye başlamıştır. artık bu sanatın olumsuzlamalan ritual tekrarlar haline gelmiştir; başkaldırı sadece bir usul ha­ line gelmiş; eleştiri retorik olmuş, kural-çiğneme resmiyete dönüşmüştür. olumsuzlama yaratıcı olmaktan kesilmiştir. sanatın sonunu yaşamakta olduğumuzu söylemiyorum. biz modem sanat idesinin sonunu yaşıyoruz.

    octavio paz, point de convergence: du romantisme â l'avant-garde (yakınlaşma noktası: romantismden avant-garde'a) gallimard 1974, s.190

    akt.hünler, hakkı. (2011). estetik'in kısa tarihi: modern kültür ve sanat üzerine felsefi bir araştırma (m. m. zorbay, ed.). doğu batı yayınları.sf.473