• batı'da siyasal düşünceler isimli eserde aşağıdaki gibi açıklanmıştır:

    "res publica ifadesi, hem cicero hem de diğer latin yazarlar tarafından çok farklı anlam­lara gelecek şekillerde kullanılmış ve karşılanmıştır: 'kamusal şey', 'kamusal ruha sahip eylemler', 'kamusal çıkar', 'kamusal iş/olaylar', 'kamusal eylemin asli odağı olarak top­luluk-cemaat' ve 'civitas ya da populus tarafından oluşturulan topluluk' bu kullanımlar­dan sadece bazılarıdır. günümüzde ise res publica ifadesi daha çok cumhuriyet ile kar­şılanmaktadır. cicero'nun de re publica isimli kitabı her ne kadar devlet üzerine olarak çevrilse de, buradaki devlet ifadesinin günümüzdeki anlamından oldukça farklı olduğu unutulmamalıdır. cicero'nun terimi platon ve aristoteles'in politeia terimini karşılamak için kullandığı bilinmektedir; fakat belirtildiği gibi terimin cicero'da tek bir karşılığı yok­tur. res publica terimini cicero bütün anayasal yönetim biçimlerine karşılık olarak kul­landığı gibi, bazen de monarşi ile karşıtlık içerisinde, sadece katılımcı cumhuriyet/dev­let biçimlerine işaret etmek ya da ahlaki olarak meşru anayasaya göndermede bulunmak için de kullanmaktadır. "kamusal şey" olarak birebir türkçeleştirebileceğimiz res publi­ca teriminin cicero'nun siyasal düşüncesinde, mülkiyet ve yönetim ile de yakından iliş­ kisi vardır. cicero, "res publica, res populi" diyerek, devleti halkın işi/mülkiyeti olarak ta­ nımlamıştır. cicero, devleti onu meydana getirenlerden bağımsız, soyut bir şey olarak görmese de, devlet ve yönetim üzerine düşünceleriyle biçimsel bir devlet kavramına gi­den yolları da döşemiştir."