• m.ö. 492-432 yılları arasında yaşadığı tahmin edilen, bir anlamda herakleitos (bkz: herakleitos kimdir?), miletoslu düşünürler (bkz: miletos okulu) ve elea okulu'nu (bkz: elea okulu) sentezleyerek yepyeni bir yaklaşım geliştiren, etkin bir siyasal aktör ve demokrasi taraftarı olan, sicilya'daki agrigentum şehrinde doğmuş yunan düşünür.

    em­pedokles'in çıkış noktası parmenides'in (bkz: parmenides kimdir?) temel kabulleridir. yani o da, parme­nides gibi, varlığın değişmez, sürekli karakterini vurgulayarak söze girmek­te ve benzer biçimde varlığın oluşmamış olduğunu, yok olmayacağını ve hatta daha ileri giderek, yine parmenides gibi varlığın değişim ve oluşumunu müm­kün kılan boşluğun da olmadığını belirtmektedir.

    parmenides bu kabullerden yo­la çıkarak oluşu ve çokluğu tümüy­le reddeder. oysa empedokles bunları onaylamak üzere ilerler. ya­ni, çokluk ve oluşun varlığını savu­nur empedokles. peki bu nasıl müm­kün olmaktadır? yanıt basittir aslın­da. çünkü, parmenides'in savunduğu gibi varlık bir, tek, tüm değildir; birden çoktur. empedokles, varlığı tek olmaktan çıkarıp çoğulladığı anda hem çokluğa, hem oluşa giden yolu açmaktadır. artık her şey bir karışım ve karışımdan ayrılma olarak açıkla­nabilir hale gelmiştir.

    bu varlıkların sayısını dört ola­ rak belirler empedokles; bunlar, ateş, toprak, hava ve sudur *. bu dört ana öğe birbirine dönüşemediği gibi, birbirin­den de türemiyordu. yalnızca birleşiyor, ayrışıyor, birbirini itiyor ve çekiyordu. bu şekilde doğadaki çokluk ve değişme ortaya çıkıyordu. empedokles, ayrıca bu dört öğenin birleşmesini ya da ayrılmasını yöneten iki ilke olduğunu da be­lirtir. bunlar "sevgi" (philotes) ve "nefret"tir (neikos). bu ilkelere neden gerek­sinim duyulmuştur? çünkü ana madde olarak seçilen dört öğe kendinde dina­mik ya da hareketli öğeler değildir. hareketi onlara kazandıran şey, kendileri­nin dışındaki bu ilkelerdi. işte bu yüzdendir ki empedokles'e mekanik mater­yalist denilmektedir.

    kaynak
    ağaoğulları, m. a., türk, d., yalçınkaya, a., yılmaz, z., & zabcı, f. (2012). sokrates'ten jakobenlere: batı'da siyasal düşünceler (3. bs). iletişim yayınları. sf. 63