öncelikle, (bkz: sparta nasıl bir polistir?)
"her bir spartiatın lüks tüketim ve zenginlik arzusundan uzak, kendisini topluluğun çıkarlarına adayan, ortak yaşayan, ortak savaşan ve neredeyse ortak ölen biri haline gelebilmesi elbette eğitimle mümkündü. bu nedenle spartiat adayları agoge denilen sıkı ve katı bir eğitime tabi tutulmaktaydı. programa dayanamayacak özelliklere sahip çocuklar ve özürlüler daha baştan ölüme terk ediliyordu. her erkek çocuk altı ya da yedi yaşına kadar ailesine aitti ama bu yaştan itibaren polisindi. yedi yaşına gelen çocuk, birlikte yaşayacağı ve yirmi yaşına kadar eğitim göreceği bir akranlar grubuna alınırdı. çocuklar yirmi yaşına geldiklerinde de siyasal haklardan belli ölçülerde yararlanmaya başlarlardı. bu haklara tam olarak sahip olabilmek içinse biraz daha zaman gerekmektedir; çünkü ancak otuz yaşına gelen spartiatlar apella'da yer alabilmektedir."
"eğitim konusunda sparta oldukça eşitlikçi bir görünüm çizer. kız ve erkek çocuklar arasında eğitim açısından herhangi bir fark gözetilmez. kızların eğitimi de esasta bedensel ağırlıklıdır ve onlar da diğerleri gibi, çıplak ya da yarı çıplak sert bir eğitim sürecine tabi tutulurlardı. ancak kuşkusuz, burada gözetilen amaçlar bakımından bir farklılık olduğu da gözden kaçırılmamalı. kız çocuklarının eğitiminin asıl amacı, sparta'ya layık gürbüz erkek çocuklar doğurabilmeleri için bedenlerinin güçlendirilmesidir. on dört yaşına gelen çocuklar yetişkinlerin yanında ordugaha katılıp savaşı izlerlerdi.
"eğitimin bir diğer kısmı da krypteia denilen bir tür komanda eğilimidir. plutarkhos'a göre, gençler yanlarında kamaları ve tayınlan dışında hiçbir şey olmadan farklı yönlere, kırlara gönderilir; bunlar gündüz saklanır, gece ise özellikle fiziksel olarak öne çıkan ve tehdit oluşturabilecek helotları öldürürlerdi. eğitimin bu karakteri gereği, çoğu kaynak krypteia'yı bir tür gizli polis faaliyeti olarak değerlendirmiştir."
kaynak
ağaoğulları, m. a., türk, d., yalçınkaya, a., yılmaz, z., & zabcı, f. (2012). sokrates'ten jakobenlere: batı'da siyasal düşünceler (3. bs). iletişim yayınları. sf.32-33
hoş: tümü
|
bugün
başlıkta ara