praglı iki sinemacı filip remunda ve vit klusak hayali bir ürünün -prag yakınlarında cesky sen (çek rüyası) adlı yeni bir ucuzluk marketinin tanıtımını yapmak için büyük bir reklam kampanyası başlatmıştı. çoluk çocuk açılışa gelen müşteriler, marketin yerine, önünde dev bir pankart asılı bir inşaat iskelesiyle karşılaşınca durumu hiç de komik bulmamış, sanatçılar tabanları yağlayıp kaçmak zorunda kalmışlardı; ama bu arada amaçlarına ulaşmış, sansasyonel fotoğraflarına kavuşmuşlardı.
ariel orozco,havana'daki sanatseverlerin sinirlerinin sağlamlığını, babasının omuzlarının üzerinde durup boynuna bir ilmek geçirerek sınadı. babanın gücü tükendiğinde oğul asılmış olacaktı. asabı iyice bozulan izleyiciler yirmi yedi dakika sonra olaya müdahale ettiler ve yorulmaya başlayan babayı bu işkenceden kurtardılar.
tino sehgal sanat piyasasındaki materyalizme ve imge bolluğuna farklı bir konseptle karşı çıkmaya çalışır: sanat müzelerinde bir yönetmen gibi kurguladığı sahnelerde figüranları oynatır. içi tamamen boşaltılmış bregenz sanatevi'nde etrafta koşturduğu çocukların görevi, gelen ziyaretçilerle tokalaştıktan sonra oyunlarına kaldıkları yerden devam etmekti. sanatseverler bu karşılama faslından sonra ne yapacaklarını bilemeden ortalıkta kalakalıyorlardı. diğer salonlarda ise dansçılar ya da hep aynı cümleleri söyleyen ve yanlarına yaklaşıldığında yüzlerini duvara çeviren kişiler vardı -izleyiciyi psikolojik baskı altına alan, iste mediği bir duruma sokan, esersiz sanat.
kübalı tania bruguera'nın bir enstalasyonunda ziyaretçiler karanlık bir odaya girer girmez güçlü projektörlerden gelen ışıkla kör gibi odada dolaşırken, arka planda birinin gerçek bir tüfeği doldurduğu duyulur.
kaynak
saehrendt, c., & kittl, s. t. (2012). bunu ben de yaparım! modern sanat kullanma kılavuzu (z. aksu yılmazer, çev.; 1.). ayrıntı yayınları.
hoş: tümü
|
bugün
başlıkta ara